Chyby a chybky telefonu MY X-6

Autor: Tomáš Macek (tm@the.cz)
Adresa článku: http://sagem.the.cz/view.php?cisloclanku=2004121401
Téma: MY X-6, MY V65
Vydáno: 14. 12. 2004 (4905 zobrazení)
 
Po zhruba ročním používání telefonu MY X-6 bych se chtěl zmínit o několika jeho problémech a chybách. U některých uvedu i možnosti opravy. Pokud jste se setkali ještě s dalšími problémy - podělte se o své zkušenosti v diskuzi.
 
Chyba první: problémy při posílání objektů do telefonu + chyba komunikace
Tato chyba je dosti nepříjemná pokud se snažíte poslat nové zvonění, obrázky a animace z PC do telefonu. Prvním problémem může být nekompatibilní formát posílaného souboru. Sagemy od modelu MY X-5 podporují upload souborů, ale platí samozřejmě jistá omezení. Popis podporovaných formátů najdete v tomto článku. Druhým problémem může být velikost souboru přenášeného do telefonu. Například u zvukového souboru formátu wav je jeho maximální velikost 200kB. Bohužel problémy s přenosem nastávají už i u menších souborů. Občas bývá problém poslat soubor o padesát kB menší než je povolené maximum. A naopak - několikrát se mi již podařilo úspěšně poslat do telefonu zvonění jehož velikost přesahovala 200kB.
Pokud posíláte nějaký objemnější soubor přes My pictures and sounds a program vrátí chybu že z telefonu neobdržel potvrzení o přijetí soubru, objevíte další chybu. Programu My pictures and sounds se nepodaří obnovit spojení s telefonem a ani ho ve většině případů nedokáže detekovat. Je to bohužel normální chování a nezbývá buď telefon odpojit a chvíli počkat nebo provést jeho restart.

Chyba druhá: pomalé reakce u SMS složek
Častým problémem u některých telefonů je pomalá práce u složek se SMS zprávami. Pokud například chcete vyskočit z doručených zpráv, může se stát že si třeba 3 vteřiny počkáte a telefon po tuto dobu nebude reagovat. Toto spoždění většinou způsobuje větší množství zpráv v jednotlivých složkách. Problém je že telefon si indexuje všechny zprávy a třeba při otvírání složky s doručenými SMS u každé zprávy zjišťuje zda už byla přečtena, odeslána na ni odpověď,... Dalším zpomalením jsou také SMS uložené na SIM kartě. K té má telefon pomalejší přístup a proto i zde dochází ke spoždění.
Řešením je udržovat počty SMS v rozumném počtu a jednou za čas vymazat odeslané SMS (pokud máte ovšem nastaveno aby se zprávy při odesílání i ukládaly).

Chyba třetí: chyby v překladu
O některých chybách v překladu jsem se zmiňoval už u původní recenze tohoto telefonu. Jsou to sice jen drobnosti, ale jejich existence by se Sagem mohl příště vyvarovat (pokud nás někdo od nich čte :-). První na kterou pravděpodobně člověk narazí je písmeno Č u nastavení Letního času při prvním zapnutí telefonu. Místo tohoto písmena se objeví nádherný klikyhák. Další chybou je nadpis Volání ve složce Přijaté zprávy. Další perlou je pak překlad Odeslat IRda. Místo něj všude uvidíte Odesláno IRda, což někoho může zmást. Posledním kouskem který si vybavuji je v menu Skupin. Pokud si vyberete některou ze skupin a dáte si její zobrazení, na pravém kontextovém tlačítku najdete nadpis Skupiny. Zde by mělo být spíše Účastníci, Osoby nebo něco podobného.

Chyba čtvrtá: tuhnutí telefonu
Oproti starým modelům Sagem hodně pokročil a problémy se zablokováváním softwaru a tuhnutím celého telefonu výrazně poklesly. U dvou X-6, které mám v podstatě denně v ruce je skóre vynikající. Můj má za více jak rok používání na kontě asi osm zatuhnutí (za některé mohou mé pokusy :-) a druhý kousek, který je využíván *normálně* prý přestal takto fungovat jen dvakrát.
K tomuto tématu ještě malé doplnění. U mé X-6 dochází k zablokování nejčastěji při ukončení hovoru. Na displeji zůstane jméno a číslo volané/volající osoby a délka volání. Telefon nereaguje na žádnou klávesu a pouze vyjmutí baterie a její vrácení zpět na místo. Existuje ovšem ještě jedna možnost - inženýři Sagemu zřejmě mysleli dopředu a proto v EEPROM paměti existuje pole 152 s interním označením Watchdog. Toto ovlivňuje chování telefonu při zatuhnutí :-) Jsou dvě možnosti - přechod pod Monitor mode (servisní menu) anebo *měkký* restart přístroje. Vzhledem k tomu že servisní menu III už není přístupné (s velkou pravěpodobností ani není obsaženo ve flash paměti) tak se telefon pokusí sám restartovat. V mém případě mu to opravdu funguje takže pokud nechám zablokovaný telefon být, ozve se za několik vteřin až jednu minutu pípnutí a X-6 provede rychlý restart a znovu se připojí k síti.

Chyba pátá: problém s doručenkami u SMS
Tento problém se objevil hned po uvedení X-6 na trh. I když si v menu zapnete zasílání zpráv o přijetí SMS, doručenky chodí většinou velmi špatně (tak jedna z deseti) nebo vůbec. Samozřejmě existují i výjímky - mluvil jsem s několika lidmi kterým doručenky chodily od začátku bez problémů. Ale velké procento lidí takové štěstí nemělo a tak se u SMS nedalo na doručenky spolehnout (MMS byly bez problémů). Je zajímavé že tato chyba se objevila zřejmě jen v české sérii telefonů. Nikde v diskuzích na internetu jsem o tomto problému nečetl.
Řešení je jednoduché a potřebujete k němu pouze internet a kabel. Problém doručenek řeší aktualizace firmwaru telefonu. Jedná se o Sagemem oficiálně vydávané aktualizace softwaru takže nemusíte mít obavy z možného poškození Vašeho miláčka. Přesný postup naleznete ve starším článku na tomto serveru.

Chyba šestá: nastavení letního času
Toto je sice chyba s kterou se člověk málokdy setká, ale je alespoň zajímavá. Bohužel se mi ji nepovedlo jako na potvoru při psaní tohoto článku nasimulovat takže přesný postup nemohu popsat.
Projevuje se pouze při nastavování letního času. V menu Nastavení - Datum a čas - Letní čas jsou položky Zimní, Letní (1h), Letní (2h). Pokud vyberete některou z nich (u mě nejčastěji Letní 1h), dojde ke skoku časem - telefon v tu chvíli přenastaví datum na *náhodnou* hodnotu. Můj telefon zcela pravidelně skáče do roku 2010, bratrův pak ještě o rok dále. Na II. Sagem párty jsme testovali jestli se tato chyba projevuje i u ostatních X-6 a můžeme potvrdit úspěch :-) Po aplikaci letního času se naše telefony pohybovaly v rozmezí let 2007 - 2014. Z jakého důvodu se to děje... toť otázka.

Chyba sedmá: poškozená úvodní animace a nefunkční budík
S touto chybou jsem zápasil u svého telefonu. Příznaky poznáte okamžitě: při zapnutí telefonu je poškozená úvodní animace - naskočí například jen první snímek a pak displej na zbytek animace zčerná, přehraje se jen polovina animace a pak naskočí až zadávání PIN,... To by většině lidí zřejmě nevadilo, ale bohužel je zde ještě jeden problém: i když máte zapnutý a nastavený budík, nemusíte mít obavy že by fungoval. Telefon se sice v nastavenou dobu zapne, ale bohužel nevydá ani hlásek (osobně ověřeno - minimálně třikrát jsem kvůli tomu nedorazil včas do práce :-)
Příčina i řešení tohoto problému je jednoduchá - tapeta na pozadí displeje. I přesto že se Vám tapeta normálně zobrazuje, telefon s ní může mít problémy a ty se projeví právě při zapínání telefonu a aktivaci budíku. Stačí tedy změnit tapetu za jinou a otestovat jestli se Vám telefon normálně zapne (myslím že hlavní problém je v kompresi JPG obrázků - telefon je na její úroveň v některých případech háklivý).

Chyba osmá: spojení s programem My pictures and sounds
Dost častý dotaz na internetu a v mém mailboxu. Máte kabel, nastavenou rychlost, poslední verzi programu a prostě nic. MPAS stále tvrdí že nebyl nalezen telefon. V tomto případě nejde o chybu telefonu - problém je v programu, který si neporadí s některými kombinacemi kabelu, operačního systému a nastavení rychlosti telefonu a portu. Jediné co mohu poradit je nastavit rychlost v telefonu na pevnou hodnotu (19200 nebo 57600), použít poslední verzi MPAS (momentálně 7.06) a pokud můžete zkusit program na systému Windows 98 než Windows XP nebo Windows 2000.
 
TISKNI